محل تبلیغات شما

مرکز آمار و فناوری اطلاعات با راه‌اندازی سامانه ثنا یا سامانه ثبت‌نام الکترونیکی، با اعطای شناسه قضایی به افرادی که به دستگاه قضایی مراجعه می‌کنند این امکان را فراهم آورده تا افراد حقیقی را تحت شبکه، احراز هویت کند و خدمت مورد نظرشان را در محل زندگی یا محل کارشان به آنها ارائه دهد.

نقش فناوری اطلاعات در پیشرفت قضایی حسن رحیمی» قاضی دادگاه تجدید نظر تهران در رومه حمایت» نوشت:

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا سال 1368 اطلاعات متهمان با استفاده از پردازنده مرکزی استخراج و به صورت جزوه تکثیر و مورد استفاده قرار می‎گرفت.

از سال 1368 تا سال 1378 با مدیریت قوه‌قضاییه سایت کامپیوتر بزرگی در دفتر آمار و خدمات ماشینی نصب و راه‎اندازی شد. در سال 1378 شورای عالی انفورماتیک قوه‌قضاییه در زیرمجموعه نهاد ریاست قوه‌قضاییه تشکیل شد و در سال 1383 نیز با تغییر چارت سازمانی دفتر امور رایانه و مدیریت سیستم به عنوان معاونت دفتر فنی و مهندسی زیر مجموعه معاونت اجرایی قوه‌قضاییه فعالیت‎های خود را ادامه داد و در همان سال پس از تغیییر مجدد چارت سازمانی قوه‌قضاییه، دفتر امور رایانه و مدیریت سیستم به دفتر آمار و انفورماتیک قوه‌قضاییه تغییر نام داد و زیرمجموعه معاونت حقوقی و توسعه قضایی قرار گرفت.

همچنین شورای عالی انفورماتیک نیز با تغییر نام شورای فناوری اطلاعات و ارتباطات در معاونت مذکور ایجاد و مصوبات شورای مذکور توسط دفتر آمار و انفورماتیک به مرحله اجرا گذاشته شد.

در سال 1387 تشکیلات دفتر آمار و انفورماتیک پس از تصویب رییس‌وقت قوه‌قضاییه تغییر یافت و به دفتر آمار و فن‎آوری اطلاعات و ارتباطات قوه قضاییه نیز تغییر نام پیدا کرد. پس از انتصاب آیت‌الله آملی لاریجانی به سمت ریاست قوه‌قضاییه و توجه ایشان به حوزه فناوری اطلاعات، دفتر آمار و فناوری اطلاعات» با ارتقا جایگاه، به مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌قضاییه» تغییر نام پیدا کرد.

ثبت‌نام الکترونیکی و اهمیت وجود سامانه ثنا
مرکز آمار و فناوری اطلاعات با راه‌اندازی سامانه ثنا یا سامانه ثبت‌نام الکترونیکی، با اعطای شناسه قضایی به افرادی که به دستگاه قضایی مراجعه می‌کنند این امکان را فراهم آورده تا افراد حقیقی را تحت شبکه، احراز هویت کند و خدمت مورد نظرشان را در محل زندگی یا محل کارشان به آنها ارائه دهد.

تاکنون بیش از دو و نیم میلیون نفر موفق به دریافت شناسه قضایی خود شده‌اند و ثبت الکترونیکی‌ را به اتمام رسانده‌اند و این به آن معناست که مسائل قضایی افراد در هر جای کشور به آنان از طریق تلفن همراه اطلاع‌رسانی خواهد شد و می‌توانند با مراجعه به سامانه‌های دستگاه‌قضایی خدمت مد نظر خود را دریافت کنند.

در حال حاضر این خدمت برای اشخاص حقیقی آماده شده است و افراد می‌توانند با مراجعه به دفاتر قضایی یا دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت نام کنند و مطمئن باشند که اگر پرونده‌ای در دستگاه قضایی برای آنها باز می‌شود حتماً به اطلاعشان می‌رسد. البته بزودی ثبت نام برای اشخاص حقوقی هم راه‌اندازی خواهد شد.

ابلاغ الکترونیکی؛ تحولی شگرف در دستگاه قضایی
مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌قضاییه از آبان سال 1395 موفق به راه‌اندازی ابلاغ الکترونیکی از طریق سامانه ابلاغ الکترونیکی شد. تاکنون بالغ بر 30 میلیون ابلاغیه در دستگاه قضایی صادر شده که از این تعداد حدود 5/6 میلیون آن به شکل ابلاغ الکترونیکی بوده است. آمار و ارقام نشان می‌دهد که حدود 33 درصد از ابلاغیه‌ها به صورت ابلاغ الکترونیک بوده است و از 5/6 میلیون ابلاغ الکترونیکی که صادر شده چیزی حدود 98 درصد، ابلاغ واقعی بوده و توسط شهروندان ملاحظه شده است.

به محض اینکه شهروندان ابلاغیه خودشان را در سامانه ملاحظه کنند، در سامانه سمپ به واحد قضایی اطلاع‌رسانی می‌شود که این ابلاغیه مورد مشاهده واقع شده و ابلاغ به صورت واقعی است. ابلاغ الکترونیکی، پیشرفت بسیار چشمگیری در دستگاه قضایی است چرا که ابلاغ‌های واقعی حدود 98 درصد ابلاغ‌های الکترونیکی را شامل می‌شود که این امر از تجدید اوقات و واخواهی جلوگیری می‌کند.

همینطور حقوق شهروندان را به خوبی استیفا می‌کند و مردم به‌موقع می‌توانند از حقوق خودشان در رابطه با مسائلی که در دادگاه‌ها و دادسراها مطرح می‌شود مطلع شوند. در حالیکه در روش‌های سنتی ابلاغ، حدود 15 درصد ابلاغ‌ها واقعی بوده است. در گذشته اکثر ابلاغ‌ها، ابلاغ‌های قانونی بود و احیاناً موجب واخواهی یا موجب تجدید اوقات می‌شد که خود این امر مشکلات و معضلاتی هم برای شهروندان و هم برای دستگاه قضایی ایجاد می‌کرد.

به نظر می‌رسد که با راه‌اندازی ابلاغ الکترونیک، تحول شگرفی در دستگاه قضایی انجام شده است. ضمن اینکه در هزینه‌‌های پست، مأمور ابلاغ و ارسال ابلاغ‌ها در دستگاه قضایی صرفه‌جویی شده است. با انجام ابلاغ الکترونیکی و اطلاع‌رسانی دقیق به مردم، رضایتمندی از دستگاه قضایی در این رابطه افزایش پیدا کرده و نیاز نیست مردم برای دریافت‌های ابلاغ خودشان نگران باشند یا مرتب به دستگاه قضایی مراجعه کنند. ضمناً مشکلات دستگاه قضایی نیز برای پیدا کردن صاحبان ابلاغ و آدرس‌هایی که گاهی مخدوش است و حتی برخی اوقات مشخص نیست نیز کم شده است.

حاج قاسم دوست داشت کنار چه کسی به خاک سپرده شود؟

آزمون مهره کلیدی کی روش برابر اسپانیا

نشانه‌های شکست و تصمیم بهنگام!

قضایی ,ابلاغ ,دستگاه ,آمار ,دفتر ,قوه‌قضاییه ,دستگاه قضایی ,آمار و ,فناوری اطلاعات ,در دستگاه ,ابلاغ الکترونیکی ,دستگاه قضایی مراجعه ,قضایی مراجعه می‌کنند ,اعطای شناسه قضایی ,سامانه ثبت‌نام الکترونیکی،

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

✿☼✿☼► گرفته یاریم◄☼✿☼✿ riahallara نقشه برداری ملایر drespanzoto windklapfolklib ydgamweanews هدف تی وی tmotanenne آموزش قالیبافی تابلوفرش و گلیم بافی درتهران betcheckresnu